Как приучить себя к экономии энергоресурсов

Як привчити себе до економії енергоресурсів

Величезна кількість енергії витрачається даремно, і справа не лише у вашому марнотратстві, а й у недосконалості технологій. Навіть якщо у вашому будинку стоять сучасні електричні лампи, і вся побутова техніка відноситься до вищого класу енергозбереження, це не рятує від проблеми раціонального використання енергетичних ресурсів. Приміром, спалювання вугілля для отримання теплової енергії має вкрай низький ККД — лише 10% отриманої енергії можна направити у загальну енергосистему, а решта 90% безповоротно втрачається.

До цього треба додати й безвідповідальність споживачів електроенергії. Згадайте, чи завжди Ви вимикаєте світло, виходячи з кімнати? Скільки разів Ви залишали включений кондиціонер, коли йшли з дому на весь день? Напевно і зараз у вашому будинку можна знайти працюючі електроприлади, якими Ви в цю хвилину не користуєтесь.

Іноді для оплати комунальних рахунків навіть доводиться брати нові мікропозики в Україні. Втім, такий спосіб поповнення свого гаманця залишається найбільш зручним і швидким, тому його застосовують і за появи інших повсякденних проблем.

Так ось... Скільки б аналітики і експерти не переконували в необхідності економії, середньому споживачеві важко змінити свої звички.

Тому в 2003 році група дослідників вирішила провести експеримент, метою якого було змінити поведінкові реакції жителів міста Сан-Маркос (Каліфорнія) і прищепити їм потребу в розумній економії. На будинках містян з'явилися плакати, що закликають змінити кондиціонери на вентилятори для зниження витрат електроенергії. Однак не всі оголошення були однаковими. В одних йшлося про захист екології, в інших згадувалася сума, яку можна заощадити за відмови від кондиціонера, в третіх лунав заклик до почуття громадянського обов'язку.

Але був і четвертий варіант. У ньому було написано, що вже 77% жителів цього міста відмовилися від кондиціонерів і користуються вентиляторами. Результат експерименту нескладно передбачити. Мешканці будинків, на стінах яких висів четвертий варіант оголошення, швидше за інших прийняли відповідне рішення і відмовилися від використання системи кондиціонування. Таким чином, лише соціальний тиск здатен вплинути на нашу поведінку, адже нам зовсім не хочеться бодай у чомусь виглядати гірше, ніж сусіди.

Результатами експерименту зацікавилася одна з американських енергетичних компаній. Для підвищення мотивації споживачів у справі економії їм надаються рахунки за електроенергію, у яких зазначаються витрати сусідів. Порівнюючи свої та чужі витрати, споживачі прагнуть знизити витрату енергоресурсів, щоб відчувати себе більш економними та далекоглядними, аніж їхні сусіди.

Повернутися до списку статей
DMCA.com Protection Status