Как приучить себя к экономии энергоресурсов

Як привчити себе до економії енергоресурсів

Величезна кількість енергії витрачається даремно, і справа не лише у вашому марнотратстві, а й у недосконалості технологій. Навіть якщо у вашому будинку стоять сучасні електричні лампи, і вся побутова техніка відноситься до вищого класу енергозбереження, це не рятує від проблеми раціонального використання енергетичних ресурсів. Приміром, спалювання вугілля для отримання теплової енергії має вкрай низький ККД — лише 10% отриманої енергії можна направити у загальну енергосистему, а решта 90% безповоротно втрачається.

До цього треба додати й безвідповідальність споживачів електроенергії. Згадайте, чи завжди Ви вимикаєте світло, виходячи з кімнати? Скільки разів Ви залишали включений кондиціонер, коли йшли з дому на весь день? Напевно і зараз у вашому будинку можна знайти працюючі електроприлади, якими Ви в цю хвилину не користуєтесь.

Іноді для оплати комунальних рахунків навіть доводиться брати нові мікропозики в Україні. Втім, такий спосіб поповнення свого гаманця залишається найбільш зручним і швидким, тому його застосовують і за появи інших повсякденних проблем.

Так ось... Скільки б аналітики і експерти не переконували в необхідності економії, середньому споживачеві важко змінити свої звички.

Тому в 2003 році група дослідників вирішила провести експеримент, метою якого було змінити поведінкові реакції жителів міста Сан-Маркос (Каліфорнія) і прищепити їм потребу в розумній економії. На будинках містян з'явилися плакати, що закликають змінити кондиціонери на вентилятори для зниження витрат електроенергії. Однак не всі оголошення були однаковими. В одних йшлося про захист екології, в інших згадувалася сума, яку можна заощадити за відмови від кондиціонера, в третіх лунав заклик до почуття громадянського обов'язку.

Але був і четвертий варіант. У ньому було написано, що вже 77% жителів цього міста відмовилися від кондиціонерів і користуються вентиляторами. Результат експерименту нескладно передбачити. Мешканці будинків, на стінах яких висів четвертий варіант оголошення, швидше за інших прийняли відповідне рішення і відмовилися від використання системи кондиціонування. Таким чином, лише соціальний тиск здатен вплинути на нашу поведінку, адже нам зовсім не хочеться бодай у чомусь виглядати гірше, ніж сусіди.

Результатами експерименту зацікавилася одна з американських енергетичних компаній. Для підвищення мотивації споживачів у справі економії їм надаються рахунки за електроенергію, у яких зазначаються витрати сусідів. Порівнюючи свої та чужі витрати, споживачі прагнуть знизити витрату енергоресурсів, щоб відчувати себе більш економними та далекоглядними, аніж їхні сусіди.

Повернутися до списку статей